Chagrijnig

Ken je dat ? Je hebt slecht geslapen, bent niet uitgerust als de wekker gaat en vanaf het moment dat je moeizaam je bed uit komt loopt niets zoals je wenst. Et voila, je bent de rest van de dag chagrijnig. Natuurlijk kun je ook gewoon opgewekt wakker worden, maar word je ergens gedurende de dag chagrijnig, en dat kan al door iets heel kleins en onbenulligs gebeuren. Tja, soms heb je gewoon je dag niet. Komt in de beste families voor.

Je kunt natuurlijk in zo’n humeurige bui blijven hangen. Da’s niet zo moeilijk (en soms ook best lekker !).  Maar het is een stuk gezelliger, vooral voor je omgeving, als je iets bedenkt waardoor je weer het gebruikelijke zonnetje in huis wordt.  Er zijn tips genoeg te bedenken. Muziek bijvoorbeeld. Voor heel veel mensen is dat een echte oppepper.  Zet een lekker muziekje op, zing desnoods mee, doe een dansje en je bent in no time weer vrolijk. Bij mij helpt het echt, even keihard meezingen met een lekker nummer fleurt me helemaal op. De vraag is dan wel of je omgeving ook blij wordt van je zangkunsten… *grinnik*

Wat ook helpt, is een lijstje maken van alles waar je blij mee bent. Als je het positieve in je leven benadrukt, heeft het negatieve waar je op dat moment misschien wel mee worstelt, veel minder overwicht. Schrijf maar eens op wat je allemaal hebt om dankbaar voor te zijn en waar je erg van kunt genieten. Wedden dat je al doende weer een grote glimlach op je gezicht hebt ? Mijn pestbui verdwijnt vaak als sneeuw voor de zon, want de reden van mijn slechte humeur is altijd veel minder belangrijk dan alles wat zo ontzettend fijn is in mijn leventje.

Je slechte humeur is niet alleen lastig voor je omgeving, want je bent op dat moment nou niet echt de gezelligste, je maakt het vooral jezelf erg moeilijk. Als ik een pestbui heb, vind ik mezelf in ieder geval enorm vervelend. Je kijkt negatief naar de wereld om je heen, en daar wordt die wereld ook niet leuker van. Je moppert en zeurt, niemand kan iets goed doen en niets deugt. Een leuke dag kan daardoor zomaar in het water vallen. Zo jammer !

Gelukkig heb je de keus om niet in een slecht humeur te blijven.  Tips als luisteren naar muziek, lijstjes maken, maar ook iets gezelligs gaan doen, wandelen met je hond, jezelf streng toespreken of je even terugtrekken om weer tot jezelf te komen helpen echt. Vaak is er niet veel voor nodig om er voor te zorgen dat je heel snel weer je eigen stralende zelf bent. Mijn dag begon ook niet lekker vandaag, op het werk zat het niet mee en ik was knap humeurig, maar thuis komen en gewoon even rustig wat rond rommelen, lekker gaan zitten met een kopje thee en bedenken dat het bijna weekend is, hebben prima geholpen. Ik ben er weer !! *big smile*

Geef een reactie

