Netjes

Regels en wetten. Er zijn er een heleboel. En we moeten ons ook netjes houden aan die regels. Doen we dat niet, dan zouden er zo maar maatregelen kunnen volgen. Want regels zijn er om opgevolgd te worden, dat leren we als klein kind al. Als we ons er niet aan houden, krijgen we straf. En ter voorkoming van chaos zijn regels natuurlijk ook gewoon nodig.

Er zijn ontelbaar veel instanties die graag willen dat we ons aan hun regels houden. Denk bijvoorbeeld aan termijnen waarin informatie verstrekt moet worden. In bijna elke brief staat wel een datum, vóór welke het gevraagde aangeleverd moet zijn. Ook dat vind ik logisch. Zaken zouden anders eindeloos kunnen duren en nooit afgewikkeld kunnen worden.

Ik probeer me altijd netjes aan die regels te houden. Dat is tenslotte ook voor mijn eigen bestwil. Ik wil mijn zaakjes graag goed en op tijd geregeld hebben en heb geen zin in problemen. Als mij dus gevraagd wordt om bepaalde informatie binnen zes weken toe te sturen, dan zorg ik dat het ruim binnen de gestelde termijn bij de aanvrager is. Niet meer dan netjes.

Maar hoe werkt het de andere kant op ? Is de instantie die mij regels oplegt net zo netjes ? Een zeer recente ervaring laat zien dat dat dus niet altijd het geval is. Een instantie waar ik, vorig jaar al, een bezwaarschrift heb neergelegd, keurig binnen de gestelde periode van zes weken, heeft maar liefst bijna anderhalf jaar gewacht met het in behandeling nemen van dat bezwaarschrift. Pas vorige week kreeg ik een telefoontje hierover. Niet zo netjes, om het maar mild uit te drukken…

Natuurlijk kan iets soms wat langer duren, maar zo lang geen actie ondernemen is wel heel erg. Nog erger vond ik het, dat mij werd verzocht nog wat meer informatie te verstrekken. Op zich is dat niet erg natuurlijk, maar mijn stekels kwamen wel overeind toen me zeer dringend werd verzocht dat met spoed te doen. Ik heb poeslief geantwoord dat ik, gezien de tijd die ik heb moeten wachten op het in behandeling nemen van mijn bezwaarschrift, toch zeker wel recht van spreken had als ik stelde nu ook niet echt de noodzaak te voelen om haast te gaan maken. De dame die ik aan de lijn had reageerde op haar beurt hier met enig gestotter en gesputter weer op. Het duurde al zo lang, het moest nu toch wel snel afgewerkt worden. Dus.

Regels en wetten. Prima dat ze er zijn. Maar dit soort bureaucratisch geneuzel stoort me echt enorm. Ik probeer altijd heel netjes en beleefd te blijven, zelfs in gevallen als deze, maar enig recalcitrant gedrag kan ik dan toch nauwelijks onderdrukken. Het gaat dus denk ik ietsje langer duren voordat ik weer ga reageren. Ietsje maar hoor. Ik ben tenslotte wél netjes…

Advertenties

Eén reactie op “Netjes

  1. Anita schreef:

    Je hebt groot gelijk, Karien, hihi. En ik kan het weten, want ik werk ook bij zo’n grote logge instantie, zoals jij beschrijft. Dus ik ken het gelazer van twee kanten.
    Leuk; jouw columns, vooral zo doorgaan.
    Liefs, Anita
    XX

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s