WerkErvaringsPlek

Als bijstandsgerechtigde ben ik verplicht alles in het werk te stellen om zo snel mogelijk een baan te vinden. Terecht ! En bovendien wil ik er zelf ook zo snel mogelijk vanaf.  Ik zit inmiddels zo’n vier maanden in de uitkering en heb in die tijd, en daarvoor, haast ontelbaar veel sollicitaties gedaan. In deze tijd is de vraag naar werk vele malen groter dan het aanbod, dus ik heb tot nu toe alleen maar afwijzingen ontvangen.

Vanuit de gemeente, die mijn uitkering verstrekt, zijn een aantal mensen druk bezig om voor en samen met mij te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Helaas heb ik te kampen met een beperking, waardoor niet alle banen geschikt zijn. Niet alle werk is dus  passend in mijn geval. Daardoor vallen sowieso al een heleboel vacatures af en ook mijn leeftijd werkt niet mee. Ik ben al een eindje boven de veertig, en dat is voor veel werkgevers echt te oud (lees: te duur).

Omdat ik ook nog een niet aansluitend curriculum vitae heb, staan werkgevers niet bepaald te springen om mij aan te nemen. Ik ben er door omstandigheden al een paar jaar uit, en dat is geen handige positie om te solliciteren. Werkgevers zijn toch op zoek naar mensen met recente ervaring. Om dat probleem minder groot te maken, zijn er WerkErvaringsPlekken beschikbaar, kortweg ook wel WEP genoemd. Voor een periode van drie tot maximaal zes maanden stelt een werkgever een werkplek beschikbaar om ervaring op te doen, weer up to date te geraken en in mijn geval, om te kijken wat mijn mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld met betrekking tot het aantal uren dat ik kan werken, gezien mijn fysieke gesteldheid en gezinssituatie.  Mijn case-manager heeft mij voor zo’n WEP voorgedragen, en ik ben, na een sollicitatieprocedure, ‘goedgekeurd’ en nu ruim twee maanden aan het werk. Salaris ontvang ik niet, binnen deze constructie werk je met behoud van uitkering en de sollicitatieplicht blijft uiteraard van kracht.

Mijn WEP bevalt prima. Ik heb het geluk bij een prettige werkgever en in een heel fijn team terecht te zijn gekomen. Mijn collega’s beschouwen me als een volwaardige collega, en voor mij is het een ‘echte’ baan. Ik word niet gezien als een goedkope werkkracht voor de vervelende klusjes, maar doe leuk, verantwoordelijk en gevarieerd werk. Ik heb het zo goed naar mijn zin, dat ik het heel jammer vind, dat uit deze WEP geen betaalde baan voort zal komen. Dat werd me voor aanvang heel duidelijk verteld, dus ik hoef me geen illusies te maken. Een vaste betrekking zit er, helaas, niet in. Dat is bij de meeste WEP’s ook wel standaard. Het gaat puur om het opdoen van ervaring.

Ik ben erg blij met de kans die me is geboden. Al direct in mijn eerste werkweek heb ik mijn curriculum vitae aangepast en ook mijn LinkedIn-profiel herzien. Mijn huidige functie prijkt nu bovenaan mijn lijst met werkervaring, zodat potentiële nieuwe werkgevers zien dat ik aan het werk ben, en wat ik in mijn mars heb… Nu moet er nog één komen die dat weet te waarderen en wil belonen met een leuke job. Het uiteindelijke resultaat van wat een WEP kan bewerkstelligen is er dus nog niet, maar ik heb goede hoop dat het me een heel stuk verder zal brengen. Tot die tijd werk ik gewoon hard, en dat ik het zo enorm leuk heb op mijn werk, is lekker meegenomen !

Dat harde werken wordt erg gewaardeerd en ik doe het blijkbaar erg goed. Dat bleek vandaag, toen ik mijn evaluatie-gesprek had, wel heel duidelijk. De WEP-periode wordt verlengd ! Ik mag nog drie maanden langer blijven ! Hoera ! Ik krijg nog langer de kans mijn ervaring en kennis te verruimen om mijn kansen op de arbeidsmarkt nog groter te maken. En ook heel belangrijk, er is nu nog meer tijd om mijn belastbaarheid goed in beeld te krijgen. Mijn case-manager heeft me voorgedragen voor een nieuw, erg leuk project wat me ook een stuk verder kan brengen. Er wordt dus volop met me meegedacht. En dat mijn collega’s zo enthousiast reageerden toen ik vertelde na afloop van de periode nog eens drie maanden te blijven, gaf me helemaal een supergoed gevoel. Ik bof maar !

Geef een reactie

