Zonne-energie

Vandaag is het 30 oktober. Over twee dagen begint de maand november. En vanmiddag zat ik lekker buiten in het zonnetje te genieten van een cappuccino. Weliswaar met een vest aan, maar wél buiten op het terras, in de zon. Hoe vaak gebeurt dat, in deze tijd van het jaar ?

Binnenkort begint de winter en zien we de zon veel minder, laat staan dat we lekker buiten gaan zitten. Dat is voorlopig voorbij. Vandaag heb ik dus uitgebreid de tijd genomen om nog wat zonne-energie op te slaan, voordat de dagen kort en donker worden. Als zomermens kan ik eigenlijk niet zonder. Hoe zeer ik ook van de herfst geniet, ik zie altijd tegen de winter op. Vooral het gebrek aan licht, en zon, doet me nu al weer verlangen naar het voorjaar.

Als de dagen korter worden en het overdag over het algemeen ook donkerder is door alle bewolking die de winter vaak meebrengt, kan ik echt snakken naar zonlicht. Elke zonnestraal die stoer genoeg is om door dikke bewolking heen te prikken, probeer ik te vangen. Even met mijn snoet in de zon, desnoods met een hele dikke jas aan, en mijn dag is weer goed. Me even koesteren in zonlicht, en ik kan er weer tegen.

Hoewel ik helemaal niet van kou houd, kan ik me wel verheugen op hele koude dagen, als het vriest dat het kraakt en de lucht helderblauw is. Op zulke dagen schijnt de zon vaak uitbundig en geeft me nieuwe energie. En als het buiten echt te koud is, ga ik lekker achter in mijn woonkamer, bij de tuindeuren, zitten en laad me op die manier, warm achter glas, weer helemaal op.  En zeg nou zelf, van een stralende zon aan de hemel krijgt je humeur ook een enorme boost !

Mijn zonnebril gaat dus in de winter echt de kast niet in. Zomer of winter, dat ding heb ik altijd bij me. Want je zult maar buiten lopen te rillen van de kou en ineens zo’n zonnestraal in je gezicht voelen schijnen. Bril op en genieten maar ! Mijn zonnebril is net zo’n veel gebruikt winteraccessoire als mijn warme shawl. Standaard uitrustig dus !

De zon… vandaag was ze er nog, heel uitbundig en met mij hebben velen er enorm van genoten. De terrassen zaten vol en zonnebrillen in combinatie met winterjassen waren veelvuldig te zien in het straatbeeld. Vandaag konden we ons nog even heerlijk opladen en koesteren in haar felle stralen. Mijn portie broodnodige zonne-energie heb ik vandaag in ieder geval ruimschoots binnengehaald !

Image

Geef een reactie

