Ruilhandel

Van ruilen komt huilen, zegt het spreekwoord. Soms zal dat best het geval zijn. Maar sinds ik besmet ben met het ruilvirus, heeft het me alleen nog maar grote smiles bezorgd.

Het begon met een lokale ruilpagina op Facebook, met als doel om met gesloten beurs je overbodige spullen te ruilen tegen andermans overbodige spullen, zodat alle partijen uiteindelijk blij zijn met ‘nieuwe’ spullen in de kast. Ik vind het een uitvinding ! Ook hier liggen dingen in de kast die niet (meer) gebruikt worden of waar ik op uitgekeken ben. Prima ruilhandel ! En op inmiddels meerdere ruilpagina’s wordt van alles aangeboden waar regelmatig iets bij zit wat ik leuk vind of nodig heb.

Zo ben ik fan van een nogal prijzig kledingmerk, en mijn werkloze citruspers was goed voor een leuke, nog nieuwe jurk van dat merk. Allerlei ongebruikte smeerseltjes heb ik geruild tegen vers fruit en waxinelichtjes. Wasmiddelversterker tegen wijn en thee. En vandaag heb ik een leuke jas gescoord, in ruil voor een fruitpakketje en een jurk in ruil voor kaarsen. Ik blij, de ander ook blij.

Het is een populaire bezigheid, dat ruilen. Hele zolderopruimingen verschijnen op Facebook. Er wordt heel wat afgeruild. Kinderspeelgoed, kleding, serviesgoed, decoraties, accessoires, echt van alles kom je tegen. Ook weggeefpagina’s zijn in opmars. Spullen die in de weg staan zijn vaak gratis op te halen. Super toch, als je met dingen die je anders weg gooit, iemand anders heel blij kunt maken ?

Behalve dat het in deze tijd van crisis en bezuinigingen goed is voor je portemonnee, is het ook nog eens een heel sociale bezigheid. Elkaar helpen door dingen die je over hebt, of niet meer gebruikt, te ruilen met of weg te geven aan iemand anders. Ik vind het helemaal leuk ! Ik kijk elke dag wel even of er iets nieuws wordt aangeboden en als ik zelf iets heb wat ik niet meer nodig heb, plaats ik een berichtje. Het werkt prima en is nog leuk ook !

Van ruilen komt dus niet altijd huilen. En ach, mocht een ruil eens tegenvallen, wat let je om het zelf weer te ruil aan te bieden, of weg te geven ? Er is altijd wel iemand voor wie het wel goed van pas komt. Ruilen maar dus !

Afbeelding

Geef een reactie

