Anders eten

Veel stoffen zijn niet goed voor ons lichaam. Naarmate de evolutie vorderde en nog later, de welvaart steeg, zijn wij mensen steeds vreemder gaan eten. We eten dingen die eigenlijk niet geschikt voor ons zijn. We drinken melk van andere soorten (dat doen die andere soorten echt niet !), stoppen overal suiker in en eten schadelijke vetten en produkten. Het is dan ook niet zo gek dat de mens in het algemeen niet zo gezond meer is.

Ik heb me laten testen om te weten te komen welke zaken nu specifiek voor mij niet goed zijn. Daar kwamen dingen uit die ik zelf al had ontdekt. Varkensvlees bijvoorbeeld is bij mij altijd goed voor darmproblemen. Maar ik bleek ook ernstig gevoelig te zijn voor suiker en zoetstoffen, koemelk en zelfs gezonde citrusvruchten en tomaten zijn niet goed voor mij. Ook allerlei vetten, die voorkomen in bijvoorbeeld de halvarine die ik zo graag op mijn brood smeer, zijn erg slecht voor me.

Die test liet ik doen omdat mijn energiepeil bedroevend laag was en ik erg veel pijn en klachten heb. Ik wist dat fibromyalgie een relatie heeft met voeding, maar hoe en wat, dat wilde ik toch wel heel graag weten. Nu heb ik een lijst met allerlei voedingsstoffen die ik beter niet kan nemen. Met de diëtist heb ik afgesproken om die zaken twee maanden lang strikt uit mijn dieet te verbannen en daarna weer te kijken hoe mijn energieniveau dan is. Wie weet heeft het resultaat, en baat het niet, het schaadt ook niet.

Eergisteren ben ik direct begonnen. Aardappelen mag ik bijvoorbeeld ook niet (en dus ook geen frietjes en chips !), dus mijn avondmaaltijd bestond uit groenten en kip. Even wennen, want juist die aardappelen zorgen voor een verzadigd gevoel. Gelukkig mag ik ze vervangen door pasta of rijst ! De plons warme (koe-)melk in mijn koffie moest worden vervangen door soja-melk en dat is wel even wennen, maar goed te doen. Gaandeweg zal ik nog wel tegen een boel dingen aanlopen, want overal zit suiker in, én koemelk….

Maar het is de moeite waard. Als ik me beter ga voelen door mijn eetpatroon te veranderen, is dat winst. En natuurlijk zal ik best een keertje zondigen (ik ken mezelf !), maar ik ben wel van plan me er aan te houden. Het is tenslotte voor mijn eigen gezondheid. Wie weet val ik zelfs een paar heel nodige kilo’s af ! En dat gezegd hebbende ga ik een beetje soja-melk opwarmen, en lekker (caféïne-vrije, dat dan weer wel) koffie drinken… met een rijstwafel, want dat mag !

gezond-eten

Geef een reactie

