Kleine dingen

“Wees tevreden met kleine dingen,
met een bloemetje dat bloeit.
Met de vogels die mooi zingen,
met een vlindertje dat stoeit.
Met de heldere regendruppels,
met de blijde zonneschijn.
Wees tevreden met kleine dingen,
en je zult gelukkig zijn.”

Ineens kwam vanochtend dit versje in me op. Je kent het vast wel. Het stond in menig ‘poesie-album’, waar het door tantes, juffen en oma’s in werd geschreven, vaak vergezeld van zo’n mierzoet ‘poesie-plaatje’. Terwijl het zomaar spontaan boven kwam borrelen, bedacht ik me dat het helemaal klopt. Voor mij in ieder geval wel !

De kleine dingen in ons leven vinden we zo vanzelfsprekend, dat we ze vaak niet eens meer opmerken. Terwijl ik dit schrijf ligt de kat, pal naast me op het bureau, heerlijk opgekruld te slapen. Als ik naar buiten kijken zie ik de eerste knoppen aan de struiken. Er landen weer regelmatig vogeltjes in de tuin, die het hoogste lied zingen. Allemaal van die kleine dingen die bij mij voor een blij en tevreden gevoel zorgen.

Ik heb net twee boterhammen met pindakaas gesmeerd en bedenk dat dat eigenlijk wel heel erg lekker is. Natuurlijk vind ik het erg leuk dat we morgenavond met lieve vrienden lekker gaan uit eten, maar van zo’n lekker vers boterhammetje kan ik ook heel blij worden. Net als van met een goed boek en een kop thee op de bank duiken. Muziek maken. Of met z’n allen aan tafel, samen eten en kletsen, of spelletjes doen.

Een lief berichtje krijgen van mijn liefste. Blij zijn dat een klus geklaard is. Een koffie verkeerd na het eten. Alle kaarsjes aan en samen onder een dekentje film kijken. Een spontane knuffel van één van de kinderen. Als je thuis komt begroet worden door een luid miauwende kat. Ik kan er mateloos van genieten !

Het hoeft allemaal niet duur en overdreven. Ik geniet net zo van een avondje uit als van een avondje thuis. En er is echt nog genoeg te wensen, maar ik ben al zo heel erg blij met wat ik heb en dat wat er is. Dat versje, dat klopt gewoon. “… Wees tevreden met kleine dingen, en je zult gelukkig zijn.” Echt wel !!

kleine dingen

Geef een reactie

