Keuzes

Voor het eerst in tijden weer eens een avondje alleen thuis. En nogal inspiratieloos. Ik heb geen zin om iets creatiefs te doen. Geen zin in lezen of film kijken. Ook geen zin, en dat is zeldzaam, in schrijven. Ik kies voor zinloos bankhangen. Maar als ik zo wat voor me uit zit te staren en de afgelopen weken overdenk, borrelt er toch iets op waarover ik graag wil schrijven. Dus kies ik ervoor mijn laptop te pakken en te beginnen. Twee keuzes in nog geen tien minuten.

We maken heel wat keuzes in ons leven. Van hele basale, die eigenlijk zonder dat we het merken worden gemaakt, tot hele ingewikkelde. De keuzes die we maken hebben altijd impact. Op ons eigen leven, denken en handelen, of op dat van anderen. Bij simpele keuzes is dat effect minimaal. Er verandert niets of weinig, en we hoeven er niet echt iets mee. Bij wat complexere keuzes kan het gevolg er van heel wat te weeg brengen. Bij onszelf, en bij anderen. Soms zonder dat we ons dat beseffen.

We merken die gevolgen vooral, als niet wij zelf, maar ánderen keuzes maken. Keuzes die daardoor óns leven beïnvloeden, of ónze kijk op dingen veranderen. Zoals mij heel recent overkwam. Iemands gemaakte keuze zette even mijn wereld op z’n kop. Bezorgde me hoofdbrekens en een verdrietig gevoel. Het was een niet geheel onverwachte, begrijpelijke keuze, maar het kwam toch even hard binnen. Eén keuze, die dan zoveel impact heeft.

We hebben geleerd goed na te denken voordat we kiezen. Zeker als het verstrekkende gevolgen kan hebben. Die goed onderbouwde keuzes zorgen er vaak voor dat de impact die ze hebben, wat minder heftig is. Maar hoe zit het dan met impulsieve keuzes ? Zijn die moeilijker te behappen ? Hoe gaan we daar mee om ? Accepteren we die ook, maar dan met meer moeite ?

Waar je al niet over nadenkt, op een rustige zaterdagavond. En dat allemaal naar aanleiding van wat overpeinzingen, van wat nadenken over wat er kortgeleden allemaal is gebeurd. Met één keuze was ik blij, met een andere weet ik niet goed raad. Een volgende zorgde voor een vervelend gevoel en weer een andere voor tevredenheid. Keuzes blijven nooit zonder gevolg. Hoe klein ze ook zijn.

Mijn keuze om vanavond niets te hoeven betekent morgen wat extra klusjes. Maar ondanks dat, is het wel echt een geweldige keuze….. *grijns*

loesje keuzes

 

 

Geef een reactie

