Catfights

Het is onrustig in de buurt. Er klinkt gegil en gekrijs. Er wordt nietsontziend gebruik gemaakt van lange, scherpe nagels, en zelfs bijten schijnt toegestaan te zijn. Ze zijn allemaal erg op hun hoede, en bewaken hun territorium angstvallig. Op elk moment van de dag kan er zomaar een gevecht losbarsten. Wie is de sterkste ? Het is nog niet duidelijk….

Catfights dus. Een nieuwe inwoner van de buurt (of een zwerver, dat is niet duidelijk) heeft alle bestaande rangen en standen door de war geschopt. Het is een grote zwart-met-witte, voor de helft Maine Coon denken we, die zo brutaal als de beul is en het gemunt heeft op alle andere katten. In het bijzonder, zo lijkt het, op onze Sam. En Sam is, wellicht met recht, hartstikke bang voor ‘m.

Een dag of wat geleden hoorde ik ineens een vreemd miauwen. Ik was buiten, en toen ik omkeek, zat Zwart-met-witte in onze tuin bij de tuinpoort, en Sam stond aan de andere kant, in de brandgang. Dat klopte dus al niet. Zwart-met-witte schrok toen ie me zag en ging er door de poort vandoor. Sam krijste en sloeg ‘m, maar kreeg zelf ook een aardige klap. Nog geen drie uur later stond Zwart-met-witte ineens in onze bijkeuken…..

Sam was niet in huis, en ik heb de indringer direct naar buiten gedirigeerd. Daar was ie trouwens niet van onder de indruk, hij ging lekker op z’n gemak liggen rollen buiten en was wel in voor een kroelpartijtje. Jammer dan meneertje. Daar beginnen we niet aan.  Na een duidelijk ‘kssssst’ koos ie dus maar het hazenpad. Maar de volgende dag kwam ie gewoon door het openstaande raam aan de voorkant naar binnen gewandeld…..

Toen was Sam wel thuis, maar ik denk dat hij erger schrok dan dat Zwart-met-witte bang  was toen we ‘m weg joegen. Er klonk wel wat geblaas en gegil, maar zowel Zwart-met-witte als Sam schoten, ieder een andere kant op, naar buiten. En nu is Sam bang. Hij zit op de uitkijk op een verscholen plekje in de tuin, en is opvallend vaak binnen en vraagt dan om kroeltjes, én snoepjes. Hij zoekt echt bevestiging.

Gisteravond hoorden we kattengekrijs buiten. Sam was niet binnen, dus ik ging toch maar kijken. Zwart-met-witte zal op het schuurdak van de achterburen, en verdween toen ik naar ‘m riep. Toen ik daarna Sam riep, kwam die uit zijn schuil-/uitkijkplek te voorschijn, en rende naar binnen. Hij ging bij ons liggen, maar was duidelijk op zijn hoede. Ach gossie, hij is helemaal van slag.

Catfights. Ik denk dat het nog wel even zal duren voordat het duidelijk is wie nu waar de baas is. We hebben Zwart-met-witte ook al met andere katten zien vechten, Sam is niet de enige die wordt belaagd en uitgedaagd. Het zal nog wel een tijdje onrustig blijven in de buurt. Nu maar hopen dat Sam ‘m een keer goed te grazen neemt, dan is het wel afgelopen met het gekibbel. Maar ik denk niet dat dat gebeurt. Sam is namelijk best een watje….. 😉

Fighting cats

Fighting cats

Geef een reactie

