Keukenprinses ?

Koken ? Nee, dat is niet echt mijn hobby. Ik kan het best, maar ben er veel te ongeduldig voor. Als het binnen een half uurtje op tafel staat, vind ik koken prima. Maar ingewikkelde recepten volgen, en vier pannen tegelijk in de smiezen houden, dat is niets voor mij.

Dacht ik. Want oh verrassing, ik ben sinds een paar weken aan het kokkerellen geslagen. Het zijn echt geen culinaire hoogstandjes die ik fabriceer, maar er komen zowaar recepten aan te pas. Nog geen vier pannen tegelijk, maar soms wel vier (of meer) handelingen tegelijk. En steeds vaker ben ik langer dan een half uurtje bezig. Dat is voor mij al heel bijzonder.

En dan lukt het allemaal ook nog. Mijn huisgenoten smullen er van, en staan regelmatig verbaasd over wat ik nu weer in elkaar heb weten te flansen. Ik zelf ben zo mogelijk nog verbaasder….. Maar het grappigste van alles is nog wel dat ik er lol in begin te krijgen. Ik vind het best leuk om een recept te volgen. Al geef ik er altijd wel een eigen draai aan.

Hoe dat nu zo komt ? Tja, sinds een paar weken ben ik een poging aan het doen om het teveel Karien dat zich de afgelopen vier jaar heeft ontwikkeld, wat te verminderen.
Er moeten kilo’s af. Ik heb me intussen al wel een beetje verzoend met het feit dat ik zo geëxpandeerd ben, maar het is erg slecht voor mijn, toch al niet zo beste, gezondheid.
En daar wil ik iets aan doen.

Dus ben ik anders gaan eten. En om dat te kunnen, moet ik ook anders koken. Gezonder, en lichter. Er zijn meer dan genoeg heerlijke ‘slanke’recepten te vinden, dus ik kan vooruit. Allerlei lekkere dingen tover ik op tafel. Niet al te ingewikkeld, maar toch anders dan ik gewend was. Vanavond bijvoorbeeld, eten we prei-stamppot met rauwe ham en kruidenkaas. Jawel !

Of ik een echte keukenprinses word ? Dat denk ik niet. Dat zit niet zo in me. Hoeft ook niet. Ik kom zo al een heel eind. We eten elke avond gezond en lekker, iedereen is er blij mee, en nu maar hopen dat het ook effect heeft. Door mijn medicatie zal het moeilijk worden. Een super slanke den zal ik sowieso nooit worden. Maar iets minder Karien, dat zou fijn zijn. En het plezier in koken, wat ik nu stiekem krijg, is in ieder geval mooi meegenomen !

koken

Geef een reactie

