Piep !

Piep-piep-piep-piep, piep-piep-piep-piep….. En weer een wasje klaar. Mijn wasmachine waarschuwt me als ik de schone was er uit kan halen. Als mijn droger begint te piepen echter, dan heeft ie een storing. Het is maar goed dat alle apparaten in mijn huis een ander geluidje maken. Anders werd het wel heel ingewikkeld, als er weer eens één begint te roepen.

Want zo’n beetje alles piept bij ons. Niet alleen de wasmachine en droger zijn van een lawaaitje voorzien, ook onze koelkast maakt soms geluid. Als we de deur maar lang genoeg open laten staan tenminste. Onze combi-oven, die kan er ook wat van. Piepje als de magnetron klaar is. Piepje als de timer afloopt. Weer een ander piepje als we de startknop na tussentijds openen vergeten in te drukken. En wat denk je van de vaatwasser ? Hoewel, die piep heb ik al meteen na installatie uitgezet. Ik heb een hekel aan het uitruimen van dat ding, dus ik hoef niet zo nodig te horen dat ik dat moet gaan doen…..

Onze kookplaat bliept er ook aardig op los. De temperatuur kunnen we trapsgewijs regelen, en elk stapje gaat gepaard met een piepje. Leggen we per ongeluk iets op de plaat als ie niet aan staat, dan piept ie ook. Alle tiptoetsen maken geluid en met een lange pieieieiep geeft ie aan dat ie aan, of juist uit gaat. Het kan maar duidelijk zijn. Ons nieuwe koffieapparaat beschikt ook over diverse geluidjes om aan te geven dat ie wat nodig heeft. Maar het meeste lawaai komt wel van onze telefoons.

Met meerdere mensen in één huis heb je ook meerdere telefoons. Iedereen heeft overal z’n eigen geluidjes voor. Allemaal een eigen ringtone. Piepje voor Facebook, bliepje voor mail, fluitje voor Whats App, tikje voor Wordfeud….. Ikzelf ben de grootste herrieschopper hierin, want bij mij heeft elke functie en app een apart toontje. Gelukkig stoort mijn telefoon af en toe, en dan gaan ze niet af. Maar ja, dan mis ik natuurlijk wel een heleboel……

Tel bij bovenstaand nog het geluid van ieders laptop, tablet en televisie (we hebben er vier in huis….) op, en je kunt je voorstellen, dat het hier soms klinkt alsof R2D2 met zijn hele familie op bezoek is. Piep, bliep, tuut, ring, zoem, boink, en weer piep….. Ons huis heeft niet voor niets de bijnaam ‘Huize Herrie’. Als is dat niet geheel en alleen de schuld van alle bliepjes en piepjes……

pieperdepiep300

Geef een reactie

